Ποια είναι τα προϊόντα Αγίου Όρους που οι μοναχοί χρησιμοποιούν στη διατροφή τους? (μέρος 2ο)

Όπως αναφέραμε και στο πρώτο μέρος, η διατροφή των μοναχών στο Άγιο Όρος ακολουθεί αυστηρά τους κανόνες νηστείας της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Έτσι, οι μοναχοί χρησιμοποιούν κατά τη διάρκεια του έτους τα παρακάτω  προϊόντα Αγίου Όρους για τη διατροφή τους:

  • Ψωμί (όπως αναφέρθηκε στο πρώτο μέρος).
  • Λαχανικά. Υπάρχει ένας μεγάλος λαχανόκηπος γύρω από κάθε μοναστήρι. Εκεί καλλιεργούν πατάτες, κρεμμύδια, σκόρδο, πράσα, λάχανα, κουνουπίδι, σπανάκι, ακτινίδια, σέλινο, σέλινο, καρότα, άνηθο και μαϊντανό, και το καλοκαίρι φασόλια και φρούτα. Την άνοιξη, καλλιεργούν πλατύ φασόλια, αγκινάρες, μπιζέλια, πιπεριές, ντομάτες, αγγούρια και οτιδήποτε άλλο φανταστείτε. Επιπλέον, οι μοναχοί καλλιεργούν βότανα και άλλα φυτά για χρήση σε τρόφιμα ή εγχύσεις, μαζί με ρίγανη, δάφνη δάφνης, φασκόμηλο, χαμομήλι, Mt. Τσάι και δεντρολίβανο.
  • Τα όσπρια έχουν χρησιμοποιηθεί ως τρόφιμα για χιλιάδες χρόνια. Αποτελούν από καιρό βασικό στοιχείο της μοναστικής δίαιτας, δεδομένου ότι παρέχουν μια σταθερή πηγή πρωτεϊνών, η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική λόγω της απαγόρευσης της κατανάλωσης κρέατος. Έτσι ακόμα και σήμερα, τα όσπρια συνεχίζουν να αποτελούν ένα από τα κύρια τρόφιμα των μοναχών.
  • ΠΟΛΥ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΓΕΝΝΗΣΟΥΝ ΦΑΤΕ:
  • Ψωμί “που ενισχύει την καρδιά του ανθρώπου”, όπως υπογράμμισε ο προφήτης Δαβίδ (Ψαλμοί).
  • Λαχανικά. Υπάρχει ένας μεγάλος λαχανόκηπος γύρω από κάθε μοναστήρι. Εκεί καλλιεργούν πατάτες, κρεμμύδια, σκόρδο, πράσα, λάχανα, κουνουπίδι, σπανάκι, ακτινίδια, σέλινο, σέλινο, καρότα, άνηθο και μαϊντανό, και το καλοκαίρι φασόλια και φρούτα. Την άνοιξη, καλλιεργούν πλατύ φασόλια, αγκινάρες, μπιζέλια, πιπεριές, ντομάτες, αγγούρια και οτιδήποτε άλλο φανταστείτε. Επιπλέον, οι μοναχοί καλλιεργούν βότανα και άλλα φυτά για χρήση σε τρόφιμα ή εγχύσεις, μαζί με ρίγανη, δάφνη δάφνης, φασκόμηλο, χαμομήλι, Mt. Τσάι και δεντρολίβανο.
  • Τα όσπρια έχουν χρησιμοποιηθεί ως τρόφιμα για χιλιάδες χρόνια. Αποτελούν από καιρό βασικό στοιχείο της μοναστικής δίαιτας, δεδομένου ότι παρέχουν μια σταθερή πηγή πρωτεϊνών, η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική λόγω της απαγόρευσης της κατανάλωσης κρέατος. Έτσι ακόμα και σήμερα, τα όσπρια συνεχίζουν να αποτελούν ένα από τα κύρια τρόφιμα των μοναχών.
  • Η καλλιέργεια αμπέλου από σταφύλια ήταν πάντα πολύ σημαντική για τους μοναχούς. Τα σταφύλια χρησιμοποιούνται για να κάνουν το κρασί της Θείας Κοινωνίας, το Νάμα, καθώς και το επιτραπέζιο κρασί τους. Στις ημέρες που επιτρέπεται το ελαιόλαδο, το κρασί επίσης καταναλώνεται με μέτρο.
  • Η ελαιοκαλλιέργεια είναι επίσης σημαντική για τους μοναχούς. Γύρω από όλα τα μοναστήρια, παλιά και νέα, υπάρχουν ελαιώνες και αμπελώνες.
  • Αν και οι μοναχοί του Mt. Οι Άθοι δεν τρώνε κρέας, καταναλώνουν αρκετά ψάρια.
  • Τα φρούτα δεν απουσιάζουν ποτέ από το τραπέζι. Οι Αθωνίτες μοναχοί καλλιεργούν μήλα, αχλάδια, κυδώνια, κεράσι και συκιές. Το καλοκαίρι μπορούν να πάρουν καρπούζια, πεπόνια και σταφύλια, ενώ το χειμώνα, πορτοκάλια, μανταρίνια και λεμόνια.
  • Τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά παρέχονται στα μοναστήρια των γύρω περιοχών, καθώς απαγορεύεται η κτηνοτροφία και η πτηνοτροφία.

ΩΡΕΣ ΓΕΥΜΑΤΟΣ

Για πολλούς, μπορεί να φαίνεται περίεργο ότι οι μοναχοί τρώνε το πρωί. Πράγματι, το γεύμα που τρώνε γύρω στις 9 το πρωί καλείται “γεύμα”, ενώ αυτό που συνήθως αναφέρεται ως “δείπνο” καταναλώνεται το απόγευμα. Όσον αφορά τους μοναχούς, δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ πρωινού, γεύματος και δείπνου. Υπάρχει απλά το πρωινό γεύμα και το βραδινό γεύμα.

Πρέπει να τονίσω σε αυτό το σημείο ότι τα μοναστήρια του όρους Mt. Ο Άθωνας έχει ένα εντελώς διαφορετικό σύστημα χρονομέτρησης. Είναι ένα που βασίζεται στην ηλιακή ημέρα και έχει έρθει να είναι γνωστό ως βυζαντινή εποχή, με την ημέρα που αρχίζει στο ηλιοβασίλεμα.

Πιστεύω ταπεινά ότι το βιολογικό ρολόι κάθε προσώπου προσαρμόζεται στα καθήκοντα και τους στόχους στην καθημερινότητά τους. Τα τρόφιμα και ο ύπνος προσαρμόζονται στις ανάγκες μας. Σε κάθε περίπτωση, είναι η ψυχή με την οποία ζει ο άνθρωπος.

Υπάρχουν κανόνες που καθορίζουν λεπτομερώς τις ημέρες νηστείας, αποχής και κατανάλωσης συγκεκριμένων τροφών, τις οποίες κάθε μοναχός πρέπει να γνωρίζει.

Αυτοί οι κανόνες σχετικά με το πότε αποχωρίζουμε από τα ψάρια, τα γαλακτοκομικά προϊόντα ή το ελαιόλαδο, και όταν επιτρέπεται να τρώνε αυτά τα είδη, είναι πιο υγιή. Όπως και η εναλλαγή μεταξύ νηστείας και κατανάλωσης, με αποτέλεσμα σχεδόν 180 μέρες το χρόνο, όταν αποφεύγουμε το ελαιόλαδο. Εκτός από το φυσικό παράγοντα υγείας, η νηστεία προάγει επίσης την υγεία της ψυχής. Η νηστεία μας χαρίζει περισσότερη εμπιστοσύνη και ταπεινότητα, έτσι ώστε, ο απελευθερωμένος, ο μοναχός μπορεί να γεμίσει την ψυχή του με αγάπη για τον συνάνθρωπο. Και αυτό είναι ένα μονοπάτι που μας οδηγεί στον ίδιο τον Χριστό.